سفیر ایران دراکوادور: رشد اقتصادی اولویت دولت دوازدهم است

«سعادت آقاجانی» سفیر ایران در اکوادور در گفت وگو با آژانس خبری 'آندس' این کشور افزود: رشد اقتصادی، اولویت دولت جدید «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران است .

  

به گزارش خبرچه به نقل از ایرنا ، وی به اهمیت انتخابات اخیر ریاست جمهوری در ایران اشاره کرد و ادامه داد: به عنوان یک قدرت منطقه ای، هر سیاستی که ایران اتخاذ کند ، در سطح ملی‌ ، منطقه ای یا بین المللی به خاطر سیاست های داخلی‌ ، اقتصادی یا خارجی‌ ، اثر خواهد داشت .
آقاجانی یادآورشد: این انتخابات، نخستین انتخاباتی بود که پس از امضای توافق هسته ای با قدرت های بزرگ جهانی‌ برگزار شد افزون بر اینکه روحانی در دوره نخست دولت خود یک دیدگاه میانه رو چه در سیاست های داخلی‌ و چه در سیاست های بین المللی که به او اجازه دستیابی به این هدف و ایجاد یک جو آرام به دلیل پذیرش خوبش از سوی جامعه بین المللی را دادند، اعمال کرد .
سفیر ایران در اکوادورافزود: وضعیت مشابهی‌ بین ایران و اکوادور نظیر مساله نفت وجود دارد که تقریبا نیمی از هزینه های کشور از طریق درآمد های نفتی‌ تامین می‌ شود و به همین دلیل، بحران کنونی در این بخش همچنین به طور جدی بر اقتصاد کشور اثر گذاشته است .
وی گفت :برای رهایی از وابستگی‌ درآمد نفتی ، دولت تمرکز اصلی‌ خود را در انجام اصلاحات ساختار اقتصادی، سیستم بانکی و کاهش وابستگی‌ به نفت قرار داده است.
آقاجانی همچنین به میزان منفی‌ رشد اقتصادی و نرخ 45 درصدی تورم چهار سال گذشته ایران و بهبودی آن در دولت روحانی که اجازه داده ایران به رشد مثبت 4 درصد و کاهش تورم به میزان 6 درصد دست یابند ، اشاره کرد .
سفیر ایران در اکوادور گفت: یکی‌ از اصلی‌ ترین چالش های دولت ، کاهش نرخ بیکاری است.
آقاجانی در خصوص دیپلماسی خارجی کشورمان گفت:با انتخاب دوباره دکتر روحانی این روند در چهار سال آینده نیز ادامه خواهد داشت .
وی در مورد توافق هسته ای نیز گفت: این توافق می تواند یک الگو برای روابط ایران در چهار سال آینده باشد.
آقاجانی همچنین به همکاری های اقتصادی کشورمان با دیگران اشاره کرد و ادامه داد: مبادلات اقتصادی و تجاری ایران با همسایگان شمال، شرق و غرب پیشرفت بسیاری خوبی‌ داشته و اکنون بیشترین بخش صادرات ایران به عراق ، ترکیه ، افغانستان و امارات متحده است.
سفیر کشورمان در اکوادور تاکید کرد که این امر به لطف یک رابطه و یک تعامل سیاسی و یک دیپلماسی موثر با کشورهای همسایه صورت گرفته است.
وی در مورد وضعیت منطقه ای و امنیتی کشورمان گفت:ایران به رغم اینکه در یک منطقه پرتنش قرار دارد ، به لطف وحدت ملی‌ و سطح بالای درک وضعیت کشور و منطقه از سوی مردم، کشوری آرام بو دارای ضریب امنیتی بسیار بالاست .
سفیر ایران در اکوادور همچنین گفت: شکاف ، اختلافات بزرگ قومی ، دینی یا اقتصادی در ایران وجود ندارد، مواردی که می تواند از علل افراط گرایی و تروریسم باشد .
سفیر ایران در اکوادور همچنین به روابط کشورمان و اکوادور که می‌ تواند پیشرفت بیشتری داشته باشند ، اشاره کرد .
آقاجانی گفت که به رغم اینکه روابط اقتصادی و تجاری ایران و اکوادور بسیار جوان است اما رشد خوبی‌ داشته و اگر آمار دولت اکوادور را فقط در شش ماه اخیر نگاه کنیم، شاهد رشد تقریبا 200 درصدی در مبادلات تجاری دوکشور خواهیم بود.
سفیر کشورمان یادآورشد:40 درصد از موزی که ایرانی ها مصرف می‌ کنند از اکوادور وارد می‌ شود هرچند که متاسفانه این مبادله تجاری از طریق کشورهای ثالث انجام می‌ گیرد و اگر بشود موفق شد که این تجارت از طریق خط مستقیم صورت گیرد ، آمارها بدون شک بسیار بیشتر خواهند بود .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد