رسانه های آمریکایی عنوان کردند؛ اقدام تحریک آمیز ایران/ مقامات امنیت ملی آمریکا وارد عمل شدند

ماهواره اقدام تحریک آمیز ایران/ مقامات امنیت ملی آمریکا وارد عمل شدند
«قطعا ایران از برنامه ماهواره ای خود به عنوان پوششی برای برنامه موشک های بالستیک بین قاره ای استفاده می کند...»
  

به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز، پایگاه آمریکایی "واشنگتن فری بیکن" (Washington Free Beacon) با انتشار گزارشی تحت عنوان "ایران دو ماهواره به فضا می فرستد که به احتمال زیاد پوششی برای برنامه غیرقانونی موشک های بالستیک بین قاره ای این کشور است" به برنامه ماهواره ای و فضایی ایران پرداخته و از نگرانی مقامات آمریکایی نسبت به استفاده ایران از این تکنولوژی در سیستم موشکی سخن به میان آورده است.

 

در این گزارش آمده است:
«بر اساس اظهارات مقامات نظامی ایران، این کشور برای فرستادن دو ماهواره داخلی به فضا آماده می شود؛ این موضوع باعث گفتگوهایی میان مقامات امنیت ملی آمریکا شده است که عنوان می کنند این اقدام به احتمال زیاد پوششی برای آزمایش موشک های پیشرفته بالستیک بین قاره ای است که می تواند در راستای برنامه اتمی ایران مورد استفاده قرار گیرد.


آخرین آزمایش ایران در حالی صورت می پذیرد که دولت ترامپ اقدام به بررسی جامع و همه جانبه توافق هسته ای کرده است و بر اساس اظهارات مقامات ارشد واشنگتن، دولت ترامپ به دنبال اجرای برنامه ای جامع برای برخورد با چالش هایی است که ایران به وجود آورده است.

 

ایران به تقویت بنیه نظامی خود ادامه می دهد و به آزمایش های بحث برانگیز تکنولوژی موشک های بالستیک خود ادامه می دهد. تخصصی که برای فرستادن ماهواره به فضا مورد نیاز است، شبیه به آن چیزی است که برای شلیک موشک های بالستیک بین قاره ای مورد استفاده قرار می گیرد؛ موشک هایی که احتمالا می تواند به خاک آمریکا برسد.

 

در حالی که کره شمالی به اقدامات تحریک آمیز خود ادامه می دهد، مقامات امنیت ملی آمریکا توجه زیادی به پیشرفت موشکی ایران نیز داشته اند. تهران و پیونگ یانگ برای مدت زیادی است که به دنبال تجارت غیرقانونی تکنولوژی موشکی در بازار سیاه بوده اند.

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران چند روز پیش در مصاحبه ای اعلام کرد: اکنون دو ماهواره آماده وجود دارد که یکی از آنها ماهواره سنجشی "امیرکبیر" و دیگری ماهواره مخابراتی "ناهید" است که بیش از ۹۷ درصد امور مربوط به آن انجام شده و امیدواریم در ماه آینده یا پس از آن این ماهواره‌ها پرتاب شوند.


ایران پیش‌تر هم از تکنولوژی فضایی خود به عنوان پوشش برای آزمایش و ارتقای تکنولوژی موشک های بالستیک بین قاره ای استفاده کرده است که بخشی از برنامه ساخت تسلیحات هسته ای این کشور است.

 

"مایکل روبین" مشاور سابق پنتاگون که در رابطه با حکومت های سرکش[!] تخصص دارد، در گفتگو با "واشنگتن فری بیکن" ضمن اشاره به اینکه فعالیت های فضایی ایران پس از توافق هسته ای و کاهش محدودیت های بین المللی فعالیت های نظامی ایران، افزایش یافته است، می گوید: "روشن است که ایران از برنامه ماهواره ای خود به عنوان پوششی برای توسعه برنامه موشکی استفاده می کند و این به هیچ وجه یک مسئله مخفی نیست. همچنین مقامات آمریکایی باید توجه ویژه ای به تجارت غیرقانونی تسلیحاتی ایران و کره شمالی داشته باشند."

 

برخی متخصصان می گویند که بهترین راه برای متوقف کردن برنامه موشک های بالستیک ایران، إعمال تحریم بر تمامی صنایع درگیر با این برنامه است؛ از جمله پتروشیمی، معادن و متالوژی، نفت و گاز، ارتباطات دوربرد و صنایع الکترونیک.

آمریکا قبلا هم تحریم های مبتنی بر صنعت را برای جلوگیری از برنامه هسته ای ایران مورد استفاده قرار داده و این تحریم ها موثر بوده اند.»

 


پایگاه آمریکایی نشنال اینترست (National Interest) نیز با انتشار گزارشی تحت عنوان "ایران تحت پوشش ارسال ماهواره به فضا در حال پیگیری برنامه موشکی است" به این موضوع پرداخته است.
در این گزارش آمده است:


«وزیر ارتباطات ایران اخیرا اعلام کرده است که این کشور می خواهد دو ماهواره ساخت داخل را به فضا بفرستد.

 

یکی از کارشناسان  امور ایران در مصاحبه با "دیلی کالر" می گوید: "قطعا ایران از برنامه ماهواره ای خود به  عنوان پوششی برای برنامه موشک های بالستیک بین قاره ای استفاده می کند. تکنولوژی و چالش های این دو برنامه در بسیاری از جهات مشابه هستند و هر کدام می تواند برای دیگری مورد استفاده قرار گیرد."»

 

 

البته تنها برنامه فضایی ایران مورد انتقاد رسانه ها و مقامات آمریکایی نیست. حتی آزمایش یک "اژدر" از سوی ایران نیز هشدار رسانه های آمریکایی را به دنبال دارد.

 

پس از آزمایش "اژدر حوت" در روزهای گذشته، مجله آمریکایی "نیوزویک" (Newsweek) با انتشار گزارشی به این موضوع پرداخته و نوشت: « «مقامات آمریکایی می گویند ایران در روزهای اخیر یک اژدر با تکنولوژی بالا که بر اساس مدل روسی مشابه -سریعترین اژدر جهان- ساخته شده را در تنگه هرمز آزمایش کرده است.

 

هرچند این آزمایش موشکی با توافق هسته ای سال 2015 در تضاد نبوده و ناقض قطعنامه سازمان ملل در رابطه با آزمایش های موشکی ایران نیز نیست، اما می تواند موجب برانگیختن دشمنی دولت ترامپ شود که با توافق هسته ای باراک اوباما با تهران، مخالف بوده و وعده داده است که موضعی سخت در قبال ایران اتخاذ نماید.»

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد